Hvite manns fotspor

Det blåser en vind, en varm vind..havet kruser og bølgene bruser -her ute på øya i nord😊

Det er regnfarge i skyene, vinden dreier fra sør til øst no,- mens vi «toan» sitter ute på altanen med kaffen og « mormor» kjeks med brunost.

Det er herlig og etterlengta!

 

I går «gikk eg på» noen fine eksemplar av planten Groblad.

Det satte i gang de « små grå» oppe i topptynna..🤪

 

Groblad er en allsidig plante innen medisin.

Kalles også ;-«Den hvite manns fotspor» av indianerne, fordi den ble spredt av europeiske immigranter.

 

Er vel mulig mest brukt til å lege sår, blant oss vanlige, ellers vet eg ikke.. eg er ikke lege☺️

 

Groblaget legges direkte på huden for å stoppe blødning.

»Framsiden leger og baksiden trekker», heter det..

Undersiden av bladet trekker ut og renser såret. Når såret et rent legges rettsiden på, og det gror.

 

Dette har eg prøvd selv en gang  på et lite sår eg fikk på leggen fra et insektbitt.

Når eg ser, leser og prøver ut gamle « kjerringråd», og ser at det virker har eg bare blitt mere fascinert av skaperverket..

 

Har sett på husdyrene som går på beite og spist de planter som leger.

Bla. kjerringrokk, en vanndrivende plante.. kyrne med (« stolm» vann i kroppen etter kalving) spiste dette med glupskhet..

 

Dette et en lite observasjon fra meg uten vitenskapelig godkjenning, bare så det er klart😊

 

-Vi har det meste vi trenger rundt oss i naturen- som vi jo er en del av ..

 

Bare et minne og en tanke som kom med vinden 🤗

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg