Morgenstund

Morgenstund har gull i munn… Så tidlig at orrefuggelen spiller uhemmet, storspoven og vips er på jobb, småfuglene kvitrer om en fin dag, sjura og kråka ser etter liv i tomme hus, elgen har hiva ut tenåringen som nå går rundt på åker og eng og ikke vet hva skjer, sjønna ikke en sjit. 
Da jeg var ungdom, i gammeldager, sa min Bestefar : » ikke ligg å la sola skinn i ræva på deg» Altså stå opp tidlig og gjør min del av dagens oppgaver på en gård. I dag var jeg uthvilt i 06.30 tia. Uten bestefar, klokke eller noe jeg må, det må være den friske, reine havluft ute i havet her på Hestmannøy.

Meterologen har lovet ett par dager med sommertemp, halleluja! Hva vil dagen bringe? Vet at jeg skal slå den forfrostne kortvokste plenen, er på tide i forhold til kalenderen. Så får jeg besøk, blir fint. Kanskje eg gåtur i marka , og etterpå kaffe med wienerbrød på plattingen utafor, ikke feil bruk av den lovet fine værdag som venter.

I går var jeg ved gravstedet til mine foreldre og besteforeldre, planter blomster og lot tanker og minner komme. -Minnene lever-,står det på steinen. Livet kommer og går, og er det mest naturlige og sikre vi deler .Men vemodet kommer lett der ved kanten. Men som ellers i naturen, som vi jo er en del av, kommer en ny vår med nytt liv. Det er opp til oss selv å trekke inn den nye luften og la ny skudd få grobunn. 

Jeg velger å verne om de gode minner.

Ser fram til dagen i dag. 
 

Morgenstund 

Mange minnes og setter sine spor.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg