Rabarbra kan gi god smak

Hei igjen!

Det regna »tollkniv og trollkjerringer» ute i dag. 

Godt for bondens løer, sa de før i tia.. i gammeldaga da eg var ung..                     Det kunne ikke bli for mye regn før St. Hans, nemlig .. da så!

Inne er det tørt, radioen på Nrk P1+ og jukeboks spiller musikk som passer meg..

Tok på meg lånte støvler og gikk til naboen for å be om litt rabarbra fra bedet, jeg fikk..

Må jo ha noe å finne på, er ikke laga for å være prøvemodell for Ekornes kosestoler…kan lett bli krum i ryggen av for mye prøving..

Vell, rabarbra.. det var godsaker med sukker på -i gammeldaga. 

Tenk! Det sure gresset.. 

 

Sukkerinnholdet i kostholdet var ikke i nærheten av dagens mengder. Så derfor var det en fest hver gang vi fikk en -Kopp med sukker! Det søte og sure smaker bra… 

Rabarbra skal høstes før St. Hans er min lærdom. Etter den tid, etter blomstring, går den i «stokk». Den blir trevlete, som et stykke tre. Å trestokk er neppe noe godt syltetøy eller suppe…

Rabarbra er godt til suppe, gjerne med is eller krem, kanel eller vanilje som smak.

Rabarbragrøt med fløte og sukker..

Rabarbrasyltetøy er godt på skiva, vafler eller kakefyll.

I dag koker jeg karamellisert rabarbrasyltetøy, liker det best. Koker lenge sammen med sukker, til det blir brunt. Noen ganger har jeg svisker i, ikke i dag, har ikke..

Det var dagens inspirasjon … gakk hend å gjør lite så..!

Ha en fin regndag ( en bonde kom først da aftenbønnen om govær ble sendt opp til det høye) i morgen blir det opphold og sol. 
 

Ikke ferdig enda..

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg