Advent i lilla

Hei.

Advent, ventetid i lilla.. 

Advent er en kristen høytid som markerer forberedelse til juletiden. 

 «Frelserens ankomst» eller «Herrens ankomst». 

Oldtidens kongelige var glade i lilla fordi det var en sjelden og kostbar farge.

 I kirkelig sammenheng forbindes lilla med sorg og bot. 

Omkring år 480 besluttet kirkelige ledere at man skulle faste hver mandag, onsdag og fredag i adventstiden for å sikre åndelig forberedelse til feiringen av Jesu fødsel. 

 I det gamle norske bondesamfunnet var det imidlertid vanlig med et magert kosthold i ukene før jul, (sunt bondevett…) 

Kan ikke si at jeg og mange jeg kjenner akkurat faster eller avstår fra goder i denne tid.

Men omgir oss med kostbar kongelig  farge, lilla, og lager god mat,og håper det er litt igjen når fastetiden er over…!?

Tiden endres.. 

Jeg liker å ha fremme julekrybber, ja flere..

Jeg liker å høre på julesanger spilt, og synge med.. 

Er noe med det, selv om mye endres…

Er en forankring der…

Sorg og bot, høres ikke bra ut! 

Glede og raushet høres bedre, synes jeg.

Den ene av mine krybber.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg