Bringebær i spanna

Hei.
Ei uke siden sist..

Mye skjedd med hyggelige fortegn, heldigvis. 
I dag har jeg jakta på bringebær. 

Liker å plukke, sylte og spise disse bærene.
 

Det er ikke så enkelt å finne disse feltene for en ( meg) som ikke er så himla lokalkjent… Har jo funnet noen steder, men det har jammen noen andre også…æsj!
 

Jeg kjører ut av byen, men der ute er det minst 1001 hytter… liker ikke å gå på plena til dem heller.

Noe er det, men jeg fant et jomfruelig felt midt i elgkolonien,en tydelig sengeplass for en storfamilie. Her var det bare å «peise på» mens de var ute på tokt. Jeg fylte spanna i full fart så svetten rant, tok både røde og rosa, litt grønne bær også, sånn i farta… 

Kom hjem å renset bærene, fint, ikke så mye makk, men det ble mye annet avfall… så spannet var ikke så full av de røde bærene som jeg hadde trodd …uten briller og turbofart i bærskogen gir utslag.
 

Mangla litt på to kilo…for å bruke hele syltepulverposen, kipt! 
Da ble det en tur ut igjen. Etter en time og ca 200g gadd jeg ikke mere jakt på nye felt.. 
Og det blir akkurat nok.
 

Det er enklere og billigere å kjøpe ferdig syltetøy, men jeg liker å være ute i marka å fylle spanna, for ikke å si bøtta….
 

Denne ganger var det bringebær..

Nå er det å fylle beger og glass, hyggelig kveldsarbeidet det…
 

Er no bra lekker…
Smådyr ble med heim..
Frister…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg