Det gamle naustet

Det er «sommerkveldens melodi»•• synges det fra radioen., en gammel slager..

Og eg sett ved kjøkkenbordet med min kaffe, det er tidlig morra.

I dag skal eg ta dere med til det gamle naustet, det som engang var en gammel slager….

 

Den gang det var nødvendig med selvberging trengtes det også en del utstyr, -utstyr som i dag er ukjent fordi vi kjøper det vi trenger ferdig i butikken..

 

Tenk! For en kompetanse våre forfedre hadde!

 

-Mine bestefedre og foreldre.

 

Datidens økonomi og de store familier «mange munner å mette» gjorde at alt en kunne gjøre selv, det en kunne spare/ ta vare på var en livsnødvendighet, ingen sløsing.

 

Så det er ikke dagens miljøparti som oppfant dette…

 

Utviklingen går fort, for fort ….🤔

 

Eg låste meg inn i mitt søskenbarns naust, ba om tilgivelse etterpå, -å fikk det 🤓😁

 

Tok jo noen bilder..

Er jo ikke alt eg vet hva er eller ble brukt til, men synes det er fascinerende og tankene om et annet levd liv kommer…

 

Det gjør jo ikke noe å tenke over vår velstand..🥹🤔

 

Støa er drysset med akeleie…men færingen kommer ut i løpet av sommeren, det sørger ho gode kusine for🤩😉

Kikkert..  en sjøkikkert.. Fint å se om det er fisk i garnet😄

 

Til å lage fiskegarn med. Til å få garnløkkene like store…Har en gang prøvd, men kan det ikke..

 

En skikkelig kveite krok😁

Joda, her skal eg « grave» mere..🤪

Takk for reisen,Kirsti😍

2 kommentarer
    1. Jeg elsker og være i naustet som til og med har et naustloft. Vi har nok mye til felles🙏Takk for omvisningen og det du skriver, det gir dagen mening. Ha en nydelig dag Tone og hils Kirsti så masse hvis dere er på samme sted. klemma fra mæ 💜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg