Juleminner

Hei.

Sein adventskveld og god tid, så god tid at en av bestefars bøker ble tatt frem..
Boken, som for han var den beste.  
Han hadde nok flere, denne bærer preg av et flittig bruk.

Bibelen…den hellige skrift.
 

Denne var helt sikkert i kisten og med på fiske, veimåling og andre turer.

Når jeg  sitter her med boken tenker jeg på bestefar og julemiddagen. 
Han satt ved enden av familiebordet som var dekt på med hvit duk, fineste porselen og sølvtøy, i min tantes og onkels hus, der bestefar også bodde. Vi, mine foreldre og søstre, var på vårt tradisjonelle julebesøk.

Bestefar var fører her. 
Da alle var kommet på plass rundt bordet, og satt som tente lys, begynte han å lese juleevangeliet fra Bibelen, med trygg og klår stemme, som om han fortalte oss noe veldig viktig… Etterpå et lite ord i tillegg, ba alle bordbønnen sammen, -I jesu navn går vi til bords…-  Etterpå ble det middag, svinestek… 

Tantes ord høres enda, nå må der versågod å spise og bruke god tid på måltidet og kos dere. Jeg har brukt mye tid på å lage maten, derfor skal den nytes…

Så sant… den respekten bør en ha for kokken.. noe å ta med.
 

Vell.. bare noen tanker jeg vil dele en sen kveld før juleferie og julefeiringen.

Tid til å huske, kose seg, nyte god mat og stunden sammen..

Juleevangeliet… er det med…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg