Kirsebær

Hei.

Prøvd noe nytt..

Laga kirsebærsyltetøy ..

Har plukka kirsebær fra en nabos hage i litersvis…ingen erfaring med denne bæra fra før. 
Så på kjøkkenbenken lå de fine gode røde bærene og ikke viste hva de skal forvandles til!?

Jeg gikk løs på oppgaven med rensing og sortering. Tok godsakene med ut på altanen og i solveggen. 
Etter litt søk på nett og matprat fant jeg tips og oppskrift. Men jeg liker å gjøre min vri, så det ble en mix…

Ta ut stein, sto det… fy flate for en «griseri«jobb…!!!  glad jeg satt ute da safta spruta i all retning idet stein smatt ut…

Etter ca ett kilo rensa bær avslutta jeg og gikk til sylteoppgaven, det kan jeg.. 

Kokte steinene litt for å få ut smak, tenkte det var lurt.. Kokte bær og safta fra stein noen min. Tilsatte sukker og syltepulver, og en lite dæsj vaniljesukker. 

Ble bra…faktisk godt, synes jeg! Ga mersmak! 

Resten av bæra er i fryser og blir mulig til nytt syltetøy..eller likør?

Takker til naboen…. En slik nabo er kjekt å ha…
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg