Krinalefse fra Helgeland

Hei.

I dag ble det bakedag, og krinalefse under kjevlet.

Det et en lang prosess å bake krinalefse, det tar en arbeidsdag å bake, smøre og ferdigstille ca.30 lefser når en er en amatør som meg. 

Krinalefse er en festbakelse fra Helgeland. Lefsen ble, og fortsatt brukt til fest, bryllup og begravelser. 

Lefsene inneholder mye gode råstoffer, kun det beste.

Bakeprosessen kan deles i fire deler. Første del et å bake /kjevle ut lefser som stekes på takke. Neste del er å «krine«lefsene med et spesiell redskap. En røre smøres over lefsen og en lager et mønster med krina. Lefsen stekes/brunes så i ovnen. Så neste, lefsene bløteste gjerne to ganger og legges i klede. Neste etapper er å smøre lefsene med smør, sukker og kanel. Brettes sammen og klar for servering eller å fryses ned. 

Når siste etappe er ferdig er i allefall jeg sliten i føttene av å stå ved benken på kjøkkenet. En bra treningsøkt dette!

Så et det ferdig til jul! 

Mange liket denne lefsen godt og da gjerne med gomme på.

En tradisjonsretten jeg settet pris på å ivareta 

Jeg lærte å bake denne av tante Astrid. Og min yngste datter kan kunsten like bra som meg.

Å være to sammen er både hyggelig og produksjonen går fortere. 

Bare prøv!

 

Dette bildet er fra i sommer da jeg og mitt søskenbarn, Kirsti baka. Hyggelig å være to.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg