Lek og lev

Kjør meg i barnevogna hjem…

 

Fant dette bilde på ei bruktsalg -side..

Det satte i gang mine « små grå»..

-når en blir eldre kommer fortiden noe nærmere..

-det er bare sånn det er..

Mener og tror at akkurat ei slik vogn ble eg og en av mine søstre trilla rund i, i gamle dager..🤗

Et minne om denne vogna trenger seg fram i «front lappen».

Deler det med dere under tvil, men vurderer dere lesere som stabile voksne🤔

 

Da vi var ferdig med å bli trilla av noen, ble vogna satt i uthuset, i «skøttet».

Der sto den i mange år mellom tønner med salt fisk, kullbinge, ved og masse annet ..

 

Eg og min ene søster ( som var nærmest i alder) var kreative, lekne og vågale..

Eg var eldst…og dermed..🙄🫣

Kunne vel være under skolealder, (eller at eg var begynt å skulle lære noe viktig) da dagen for «oppfrisking av barnevogna» kom inn som en god ide..

Veien fra tanke til handling var kort.. 🤭( noe som henger igjen enda..🤪)

 

Her kommer et fareskilt.❌‼️. ikke gjør dette hjemme!🫨

 

Mamma og pappa var bortreist ( sikkert eneste ferietur), og en nabodama var heimplassen ( stakkars..)

Men denne dagen kom de foresatte hjem av tur med lokalbåten.

Om vi hadde tenkt å overraske dem med å møte dem på veien er usikkert, men overrasket ble de.. det til gangs😆🥴

 

Sjokk og vantro – er ord eg har hørt nevnt🤣

 

Joda, vi dro fram « doningen», fylte opp med ulltepper,

– å ha det koselig var og er viktig..

Trilla vogna ( eg trilla med søster i, ho var jo minst) langs veien til « posthusbakken».

I enden av bakken på begge sider av veien rant en bekk.

 

På toppen av bakken danderte vi ett av ullteppene som tak,

-koselig- igjen😜

Eg tok spenntak og hoppa oppi ( var mere spenstig dengang) trakk teppe over og …svisj..

Og nedover bar det.. vi kjørte i blinde på lykke og fromme, -er vel rette beskrivelse🤩

-Når lykken er bedre en forstanden går det bra.

Vi rulla rett fram og unnslapp bekken.. fikk god fart  i nedoverbakken og nådde langt på vei..

Synes å erindre at vi klatra ut av « doningen» lykkelige og oppglødde akkurat da mamma og pappa kom ved »gammelskolen «🙏

Husker ikke hva skjedde, men noe måtte det være 🤣🫣😬

Neppe fest🥳

 

Jau.. bokstaver og diagnoser var ikke så vanlig og viktig da vi var i kreative minste -alder😃

Leken var uten hjelm og fareskilt..

Det var å lære på den harde måte..

-livets lære -…

-Når du ikke vil hører så får du føle..

(Vi fikk ikke lov til å klatre på låvetaket heller, men ..)

 

Artig minne fra to 😇😇

 

Gikk bare bra den gang å,

-fikk mitt første beinbrudd for to år siden!

-Da sa legen ; jammen på tide-😝

 

Moralen må være: -slutt å tenk så mye, lek mere..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg