Løksuppe

Hei.

I dag vil jeg dele en oppskrift på suppe til lunsj eller middag, fritt valg.

Løksuppe.

4 vanlig løk.

1 purre løk

1/2bunt vårløk

1 båt hvitløk

9dl vann

2 blokker eller 3 ss.mørk kjøttbuljong

400 gr. karbonadedeig av lam eller storfe (eller 800gr. alt etter sult, vi var sulten!)

smør eller olje til steking av kjøtt og løk 

Persillerot og sellerirot gir god smak, men må ikke. Jeg brukte ca. 30 gr. finhakket av hver.

Smøreost (Tine 125 gr.)  En av hver, Urte, krydder og naturell oster.

Så videre.

Hakk løk, ha det i panna og la surre til løken blir blank. Hell dette opp i kjelen med vann og buljong. Stek kjøttdeigen, ha sammen i gryta. Tilsett hakket grønnsaker. Småkok i ca. 30 min. 
Like før servering rør inn osten, skal ikke koke etter at osten er tilsatt, men kan godt trekke i10 min.

Jeg brukte hvitløksbaguetter til.

Denne oppskriften ble nok til tre sultne turgåere. 

Synes den ble veldig god, og derfor deler jeg den. 

Vell bekomme !

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg