Morgenstund

God morgen.

Tidlig oppe i dag, allerede satt en brøddeig kl.06.30… 

Skal eg få noe ut av dagen må eg tidlig opp..

Bestefar sa: – ikke ligg å la sola skinn i ræva på deg… 

-det var beskjed fine sommermorgenen da slipesteinen trengte noen til å sveive, 

– sommerjobb-….

-Eg trengte ikke søkte på den, den ble heller påtvungen…, som å hesje, kå, sete …hente og bringe kyrne til og fra beita… 

Når sommerdagene var fine, (som de oftest var, slik eg husker det) var det fint å føre kyrne på beite, gå barbeint over oppvarmet fjæra og myr høre vipe og gåsbuen ( spov), men når det regna….da fikk kyrne fart!

Sånn kunne livet som bondedatter i barneskolealder bla. være. Oppgavene vokste med alder..

Var vel 10 år da eg fikk kjøre (- styre rett fram i ena,1 gir, mens pappa dro av hesjestaur) «gråtassen», å, steike kor tøff eg var!! 

Forskjellig som dukke opp en tidlig regnfull morra…hmmm.

No skal eg bak ut før eg skal gjøre en lite malejobb på noen dørkarmer.

Pausen over!

-Morgenstund har gull i munn…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg