Nasjonal turistvei,Helgeland

 
 

Hei.

I dag, tidlig ved hanegal, bega jeg meg i vei fra Salten til Helgeland, på den Nasjonale turistvei. Lærte noe nytt i dag også, har ikke fått med meg den benevnelsen av kystriksveien, ikke alt som slår inn! 
Var heldigvis ikke mange som var oppe så tidlig, så turen gikk unna og jeg fikk god tid til å knipse litt av naturen. 

Og det var bare litt, den vakre utsikten passer dessverre ikke inn med stopp og utkjørsler. Der der var utkjørsel var det også tett skog, og der det ikke var skog var det ikke stopp, ble så for…

Landet gror over! Og vi kjøper ved fra «langt bortistan»??!! «Verden vil bedras» heter det, og med rette.

Vell, nok om det. Helgeland har nydelig natur, og den nyter jeg så godt jeg kan, og det anbefaler jeg andre også å gjøre, unne seg selv det,» fordi du er verdt det».               -Du kommer tidsnok til verdens ende-.

Deler litt av dagen med dere som er interessert.

 

Saltstraumbrua
Gøya
Ved Åseli
Pendlere
Fuggeløya
Gikdeskål

 

Fint do
Reppasjøen i Rødøy
Jektvik i Rødøy
Rødøys kommunevåpen, løva, på stolpene
Ved Jektvik fergekai
Knutepunkt i Jektvik 
Hestmannen og Ambotta
Rødøyløva. Sagnet sier at buen i øyet er fra fandens hov da han tok spenntak for å få fart da han skulle føren Petter Dass over til København for å holde 1.juledagspreken.
«Gammeltante « med på fjæra for å lete sjell
Bare nyskjerrig

 

Tante, se!
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg