Primær mat

Hei.

Å fisk er en ting, en anna  ting er å videreforedle den..

Det er artig å fiske, slippe snøret over ripa å vente på napp, en vet ikke hva som biter på.. ei sild eller en hai..

Vi, kjekken og jeg, var ute på fiske i går, håpet på mengder med hyse, til fiskekaker for hele « gjengen vår». Fiskekaker er lettvint og god mat, spesielt de hjemmelaget, innholdet nesten bare fisk..

Vi fikk noe, nok, kjente jeg i dag da jeg sto ved kjøkkenbenken å stekte kaker..men i går syntes vi det var veldig lite..

Det er mye jobb å lage fiskekaker. Forberedelse til fiske, få fiskeredskaper i havet, dra opp, sløye, skjære file, Kværne, blande farse, steke og pakke.. men gevinsten er at vi vet hva innholdet er… og gleden i å gjøre det, lage mat av de fine råstoffet vi enda er så heldige å kan høste av .. noe jeg dessverre ser « svart« på  for fremtiden.. tror nemlig at mine barnebarn ikke vil oppleve dette i voksen alder. 
 

Industri og velstand er bra,men den koster.. 

Primærnæringen som et landbruk og fiske blir overtatt av kunstige produksjoner.. Kystfiske blir borte mellom mærer.. Landbruket blir borte mellom åmer og frø.

Det var dagens tanke.. håpet jeg tar feil ( for en gangs skyld).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg