Radiolytter

Hei.

Sein frokost, igjen.. 
Nrk P 1+ på.. altså alt etter dagsrytmen.. godt det!

Hørte på et innlegg om sigøynerene, taterene, romfolket, det flakkende/reisende folk.

 De var og er et lite elsket folk, blant oss folk -De og oss!

Også dem ble massehennrettet under siste verdenskrig, hele familier slettet, men med en som overlevde og så det…fikk barn og førte slekt videre…i dag.

En undersøkelse viser at vi i dag..ikke ønsker folkerasen som nabo. 

-Det er egentlig rart, når vi vet at vi alle bare vil ha det best mulig i våre liv….  

Noen ganger er gamle holdninger (arvesynd) vanskelig å riste av, andre er lett å endre. Jeg er vel ikke «sjiten» likere..

Vell, det brakte meg litt tilbake ca.50-60 år i tid.

Det kom et «taterfølge» ut til vår øy på Helgeland, en sensasjon i seg selv! 
De kom med båt selvfølgelig, det var ingen ferge, ingen hurtigbåt da, men lokalbåten enkelte dager.

De kom, ba om plass til å koke sin mat og campe. De fikk noen avslag langs grusveien opp fra kaia . 
De kom også til bestemor og bestefar, som bodde i den ene delen av Nordlandshuset jeg vokste opp i.  
Der, fikk de napp! 

Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg kom inn i det lille smale kjøkkenet til bestemor  og det var stapp fullt av «rare» folk, men de så snille ut! 
En dame med sidt skjørt sto å rørte i gryta som sto på «svart ovnen», bestemor satt ved siden av.
To menn satt ved bordet med bestefar og laget visper eller noe, andre hadde takrenner som ble solgt.
Det var annerledes og spennende… (Ikke sikker på at mamma syntes det samme…)

Rart hva et innslag på radioen fører med seg en lørdags morra!

Slår et slag for radio!
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg