Røtter i krukka

God ettermiddag.

Rotfeste, slå rot, rotfast ….

I dag har eg bla annet «hobbygreier « planta ned noen avleggere eg fikk av ei venninne. 

Tre av disse,  Coleus eller «bygutt»  som eg er vant å kalle de ( fra da sist de var populære) fra gammeldaga, da eg var ung, hadde god rot ..

De var populær en gang så ble det stilt.. så no er de på topplista igjen. De er no fine disse  «byguttene» og har mange kulører.. 

Tenker på dette med; rota seg, satt rot, god rot, rotfesta seg, rotfeste, rotløs, rotfast, rot, slå rot…. 

 De tre eg planta i jord i dag hadde god rot, den ene mer enn de andre to. 
Noen står i en kopp med vann for å rote seg for så å få gå videre til en krukke med jord..

Er det sånn..? må en stakkar avlegger ha fått en god rot,rota seg for å få gå videre til den store krukka og kanskje få et godt rotfeste, for å slå rot, for igjen å få mange nye avleggere og kanskje bli rotfast i lang tid, til de blir utrydda og bli rotløs… 

En runddans, et nytt feste, en ny krukke, en ny avlegger bedrøves med en ny, det blir en ny plante, en ny avlegger som gir «gammel rota» en ny og moderne kraft … 

Joda,  « bygutten» er fortsatt fin, har fått flere farger enn på 70 tallet…

Rotfast… kan bli hemmende for ny vekst, en må kunne skifte krukke og kaste gammel jord…

Tar han inn i min stue på nytt.. 

Fin type !!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg