Søndags-fred

Søndag og hviledag😊

Søndagsfred..🤔

Et ord som ser ut til å  bli mere og mere utvaska eller .. kan eg ta feil..🤔

Når eg sitt her i stolen, med Nrk P1+ i bakgrunn , et vinterlandskap utafor vinduet.. og « kjekken» som bærer inn ny ved..

Tenker eg på akkurat det.. søndags fred..

Tanker går mange år tilbake på min barndoms søndag..

Besteforeldre i  søndags klær og ny vaska kropper.. andakt på radioen..

Mamma ved grytene, gjerne noe kjøtt med brunsaus og dessert -alt etter årstid .. gelé, rips med vaniljesaus..

( kjenner nesten brunsaus lukta..)

Arbeide på gården var minimalt, i alle fall til etter kl.12..

Det skulle være stille i arbeide til presten var gått av prekestolen, -nemlig😊

Vi lærte at det var viktig å hvile.. en dag i uken.. det sto i skriften..

Ikke så «hakke galt» det🤔

En dag for å kose seg..

Nei, når eg tenker etter så trur eg ikke ordet søndags fred er borte, bare litt modernisert og motorisert😀

(Det er vel akkurat denne gressklipperen, snøfresen og motorsaga som bryt freden .. )

Vent med å frese til etter andakten.. da blir nabolaget bedre medgjørlige 🤩

-En gammel respekt .. -til det beste for hverandre 😍

God søndag.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg