Tid til ro

Sitter her ved kjøkkenbordet med min frokost å høre på radioen, P1+.
-Sangtimen-

Mange sanger, tekster og melodier eg aldri har hørt før… trur eg..

-det kan også være at eg aldri har hatt tid eller ro til å høre..

Er noe med det, å ha ro og tid.
Er det slik at tid gir ro, eller er det ro som gir tid?

Mine besteforeldre hadde en synlig ro og tid, eller tid til ro, på søndager.. søndag var hellig..!

(Det var i gamle dager, for 60 år- 70 år siden. Den gang søndager var hviledager og folk respekterte « skriften».)

Bestefar, begge, hadde på finskjorta, hadde bada eller en god vask, fin buksa på.
Under andakten på radioen var det en høytid som ikke måtte forstyrres.
Her var det å høre å ta inn «ordet.»


Lukten av brunsaus sprede seg over hele området,

-det er søndag og kjøttmiddag..

Gele var godt til dessert. På sommeren, rips med vaniljesaus, rabarbragrøt …

En ro over det, som barn viste vi hva, en forutsigbarhet …

Ro og tid, tid og ro ligger der inne i oss… må bare grave den fram…kanskje..

 

Eg må nok grave ei stund til..

-for det er fantastisk herlig å sitte her med en kopp kaffe å høre på,-  « liljer og akeleier» « tulipaner fra Amsterdam»..» en prestekrage i min hånd»

-Når det går mot vår da sender jeg tulipaner fra Amsterdam..

 

Det var noen vårtanker…må bryte tiden, har noe som må gjøres..

Skal plante ned noen stemor og begonia, før et besøk til en « senteret» som jeg har lovet noen godt pålegg.

Tid til ro, er viktig.
Den trenger ikke vare timevis, dagen gjennom( noen har dessverre den roen),

en liten time innimellom er det som behøves.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Tid til ro handler kanskje om å ha ro nok til å finne tid?
      Litt dyp nå, men innlegget ditt innbød til det. Det å klare å senke skuldrene å ta seg tid til å finne roen.
      Og nei, det trenger ikke være så lenge hver gang. Men hver dag ta seg tid til å være et øyeblikk eller flere tilstede der man er. Ikke haste videre til neste gjøremål i tankene så fort en har en pause.

    2. Ja du skriver så inderlig vel en sannhet…du er klok du Tone…ha en nydelig søndag med ro, ettertanke og gjøremål innimellom alt.

      1. Takk for fine ord,og at mine betraktninger gir næring til dine. Klok er vel å ta hardt i, men etterpåklok …

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg